Yhdistämällä verkko- ja lähikoulutus tuloksia on alkanut näkyä
Kirsi Sorri, toimialaverkostojen assistentti Teknologiateollisuus ry:ssä, on opiskellut englantia Promentor Webissä ja lähikoulutusryhmissä syksystä 2013 lähtien, eli niin kauan kuin tätä mahdollisuutta on organisaatiossa tarjottu. Muutkin kielet kiinnostaisivat, mutta aikaa niiden opiskeluun ei tahdo löytyä. Kirsin työssä englanti on kuitenkin tärkein kieli. Esimerkiksi ruotsinkieliset aloittavat useimmiten työasioissa keskustelun englanniksi, toki pohjoismaalaisessa seurassa rennommin jutellessa kieli saattaa vaihtua myös ruotsiksi.
Etenkin silloin, kun Promentor Web otettiin käyttöön Teknologiateollisuudessa, Kirsi opiskeli aktiivisesti verkossa. Nykyisin vapaa-ajan täyttävät monet muut pakolliset hommat, jotka vievät aikaa kielen opiskelulta. Erityisesti sen takia Promentorin lähikoulutus 1,5 h keskellä työpäivää on todella hyvä juttu – se patistaa kielen pariin. Kun on lähikoulutusta, tulee onneksi tehtyä edes jotain verkossakin. Kouluttaja saa mielellään antaa ihan oikeita läksyjä, jotka käsitellään tunnilla.Sillä tavalla oppiminen on tehokasta.
Kirsi uskoo, että Promentor Webistä voisi saada irti todella paljon, jos siellä ehtisi kunnolla opiskella parikin kertaa viikossa. Promentor Webissä kielen oppimista tukee se, että harjoitustehtävistä saa heti palautteen, voi opiskella juuri niin paljon ja silloin kuin itse haluaa, omaa osaamistaan voi testata useamman kerran, eikä materiaali varmasti lopu kesken. Haasteina Kirsi on kokenut tehtävien vaihtelevan tason sekä rankan sakotuksen pienistä virheistä. (Huom. Pisteytys muuttuu joustavammaksi syksyllä julkaistavassa Promentor Web 2.0 -versiossa)
Teknologiateollisuus on aina tarjonnut työntekijöilleen lähikoulutusta, esimerkiksi yliopistolta on otettu englannin opettaja. Silloin tällöin on erilaisia koulutuspäiviä, ja myös EK on järjestänyt koulutusta. Kielen lähikoulutus on hyvä tapa oppia siksi, että se aktivoi; puhetta tulee harjoiteltua viikoittain ja siellä saa korjauksia ja suoraa palautetta osaavalta kouluttajalta. Koulutuksessa on tärkeä käsitellä oman alan sanastoa. Hyvä tehtävä oli esimerkiksi, että kaikki kertoivat omasta työstään. Hyötynä koulutuksissa on usein myös se, että oppii tuntemaan työkavereita, sillä tutustumiseen ei välttämättä muuten ole aikaa. On tietysti tärkeää pitää kouluttajan persoonasta, mutta parhaassa tapauksessa lähikoulutus lähentää myös kollegoja. Kirsin mukaan englannin lähikoulutus kannustaa kielen opiskeluun ja tukee oppimista, mikä onkin yksi Promentorin koulutusten tärkeimmistä tavoitteista.
Yhdistämällä verkko- ja lähikoulutus tuloksia kielen oppimisessa on alkanut näkyä. Kahden vuoden opiskelun jälkeen Kirsin englannin taito nousi yhden kokonaisen tason ylöspäin. Suurelta osin koulutuksen innoittaman Kirsi on alkanut lukea vuodessa ainakin pari englanninkielistä kirjaa, ja kouluttajankin kanssa on keskusteltu kirjoista, joita porukka lukee. Kirsi ymmärtää englantia seminaareissa todella hyvin, ja häntä ei myöskään enää jännitä puhua kieltä kollegoiden kanssa eikä muissa työssä eteen tulevissa tilanteissa.